kedai aku

Thursday, April 26, 2012

SOLAT JAMA' - DR ZAHARUDDIN




Solat Jama' ialah himpunkan solat @ satukan dua waktu solat menjadi watu waktu solat. hanya ada 2 sahaja iaitu

  • Zuhur & Asar
  • Maghrib & isyak
(jgn memandai nak himpun isyak dgn subuh @ asar & maghrib. aku lepuk karang)

Solat Jama' terbahagi kepada 2 jenis iaitu
  1. Jama' Taqdim (himpun 2 waktu solat dalam waktu awal (Zuhur @ Maghrib))
  2. Jama' Takhir (himpun 2 waktu solat dalam waktu akhir (Asar @ Isyak))
p/s hendaklah berniat hendak solat zohor pada waktu asar @ niat nak buat jama' takhir sebelum masuk waktu akhir. kalu tak, tidak sah jama' tu.

Syarat solat Jama'
  1. Musafir 
    1. Niat baik & tidak maksiat
    2. lebih 85 km
    3. di luar kawasan kampung @ taman perumahan

  2. Mesti berturut2. cthnya zuhur dulu baru asar. tak buleh solat asar dulu baru zuhur.

nota tambahan:
yg aku ingat, ada mazhab yg membolehkan solat jama' pada ketika sakit teruk. tapi bukan solat zuhur dalam waktu asar @ sebaliknya. tapi solat zuhur pada hujung waktu, kemudian habis waktu solat, trus solat asar.
(ni sekadar ingatan aku yg lemah & catatan diri aku sahaja melalui kuliah2 yg aku ikut. sila jgn ikut)



No comments:

Post a Comment